|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Vennesla
Alder: 27
|
Da har jeg fått min ca 5 år gamle skjeggis på plass hjemme hos meg.
En sær kar dette da den virker skeptisk til alt og alle. Mulig det bare er det generelle uttrykket til skjeggiser detta Han beveger seg litt, stopper for så å kikke ei god stund før den beveger seg videre og stopper igjen osv osv. Når jeg bader den står han bare helt stille og i den posisjonen jeg satt han i. Uten å bevege annet enn øynene. Virker ikke som han liker det men virker ikke som han misliker det heller. Totalt likegyldig. Samme på balkongen. Det samme med "kos". Helt likegyldig bortsett fra når jeg stryker han oppå hodet: Da lukker han øynene og ser ut som han koser seg, men det gjør han vel ikke? Når det er foringstid ser han heller tålig fornøyd ut. Kikker mye og svansen rett opp. Sovner i de rareste stillinger også. Med en gang lyset slukkes, "slukkes" han også. Andre som har skjeggis med lignende oppførsel? Jeg har fort han med rundt 8 sirisser annehverdag. Grønnsaker får han hver dag uten at han er så veldig interessert i de, men har sett han ta ett par tygg så han veit hva det er i det minste. Vann sa han forrige eieren at han drakk fra vannskålen men har enda ikke sett han har gjort det. Jeg har bevisst ikke gitt han sirisser til han ikke vil ha mer da jeg håper at han skal spise mer grønt. Er det ikke annet og han er sulten må han jo nesten det Riktig/galt av meg?Har også prøvd å kalke litt på grønnsakene sånn at det kanskje minner litt mer om insektmat. Veit ikke om det har noe for seg? Gjør jeg det riktig matveien? Han har dritt ett par ganger siden jeg fikk han, men nå er det 6 dager siden sist. Er det normalt? Andre ting driter jo hver dag ![]() Kommentarer, råd, kritikk og lignende mottas med takk. Mitt første reptil detta så gøy å høre med andre og en kjempetakk til de som gidder å lese og svare. ___________________________________________ 150x150x75 Terra Exo-terra Light-Cycling Unit 1x Reptiglo 2,0 40w 1x Reptiglo 10,0 40w Lucky Reptile Heat Controller Pro II 2x Halogenspot _____________________________________________ |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Tror de fleste skjeggiser er ganske likegyldige. Mine er også litt sånn. Men de er faktisk ganke aktive når dem bader. De drikker, løper rundt og så klart tømmer alltid tarmen seg
Lar dem også løpe en del på gulvet for litt trim og da storkoser dem seg helt til dem finner et hjørne og legger seg der. Da pleier jeg å ta dem inn så det ikke blir for kaldt for dem. Men nå er jo også alle skjeggiser litt spesielle på sin måte og ingen er like. Men det at du klapper den på hodet og lokker øynene er noe alle gjør, om dem liker det vet jeg faktisk ikke helt. Jeg ville gitt sirisser til den blir mett uansett så den for i seg nok mat. Men du kan begynne med å bare servere grønsaker annenhver dag. Det gjør jeg. Insekter den ene dagen og grønnsaker den andre. Jeg duster både grønsaker og insekter med vitaminer og de spiser godt av begge deler. Du kan prøve å håndsfore skjeggisen din med grønsaker først og kjekke om den vil ha mere ettervært da. Mine driter vær dag. Dem for mat også driter dem det ut dagen etter så her går det vær dag. Det at dem ikke driter så mye hos deg kan godt hende at dem bare ikke for i seg nok mat. Øk sirissmengden å se om de spiser da! Ellers hørtes alt veldig bra ut og gratulerer med ny skjeggis, mye morsomt du kan få ut av disse ;P |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
He he jo de er dødstøffe. Har mange artige fakter denna. Har prøvd å håndfore den. Da vrir den bare på haue ellers så gjør han ingenting, trur den har lært seg at det kommer sirisser hvis den takker nei til grønt. Skal prøve å gi den sirisser til den ikke vil ha mer til onsdag og se hva som skjer da. Er det egentlig noe som heter overforing? I boka jeg har står det dem skal ha ca 20-30 sirisser i uka. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2009
Sted: Sogn og Fjordane
Alder: 28
|
oki, var den dyr?
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
3000.- var bra mye, så da regner jeg med at det er terra du betalte mest for..
En skjeggis på 5 år bør nesten være gratis i mine øyne da gjennomsnitts alderen er 6-10. En voksen skjeggis som har en normal kroppsvekt, skal ha insekter ca 3 ganger i uken og resten grønt og bitte litt frukt. Etter det jeg kan se på bildene dine, så er ikke dette en skjeggis med normal vekt, så jeg ville foret det han ønsker å spise hver dag. Sett inn grønt til han hver dag til frokost, når du kommer hjem kan du gi han insekter. Når du oppnå normal kroppsvekt roer du ned på insektene. Zophobas er også noe du kan fint fore med, for da vil han legge litt fortere på seg. Når normalt vekt er på plass, så kan du bruke Zophobas som snacks utenom de 3 gangene i uken planen for insekter. Skjeggisen er ny hjemme hos deg, så alt er ukjent for han. Da er det ikke så rart at han er usikker. Hvis jeg bytter substrat i terra mitt med en annen farge blir dem litt usikre og jeg merker at dem ligger mere i ro for en liten stund. Det skal mye mindre til en det folk tror, så ikke stress masse med han. Dette er ikke et kosedyr, men et 'se på' dyr som f.eks akvariefisk. La han bli vant med omgivelsene fra buret sitt og ikke omvendt. Skjeggiser trenger å bade ca en gang i uken. Mere en det er ikke vits bortsett fra hvis han lukter pga avføring. Å klappe en skjeggis på hode i ditt tilfelle er nok ikke noe annet en stress for han da han ikke er vant til deg. Derimot, så kan du klå han litt godt i skjegget og se hvordan han reagere på det. Ene jenta mi digger det max, mens den andre reagerer ikke på det i det hele tatt. Skjeggiser har et tredje øye oppå hode. Dette er ikke et synlig øye som et vanlig et, men en type sensor for ting som er over dem. Fugler er dems verste fiende og dem tror at dette 'øye' er noe dem har fått med tid pga fugl. Dette er synlig på hode dems i form av en liten sort prikk. Derfor lokker han øynene når du tar han på hodet. Jeg ville droppet å gjøre dette hvis jeg var deg. Hvis jeg har skrevet noe feil her er det bare å arrestere meg for det. Har ikke skrevet eller lest om skjeggiser på en god stund nå, så jeg er nok litt rusten.. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
En annen ting og det gjelder det å være på verandaen..
Hvis han ikke er vant med det, så blir dem fort skremt av å være der. Kommer det en fugl vil han løpe for å gjemme seg og det går svinaktig fort, så pass på.. Du kan jo sette han ved verandadøra for å se om han kommer ut på verandaen av seg selv.. Litt tilbake til foring. Skjeggiser blir veldig fort vant til det dem får, så gi masse forskjellig hele tiden, hvis ikke vil dem nekte å spise ting den ikke er vant til.. Dem kan fort bli veldig sære i matveien. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Problemet er at han nesten ikke vil spise grønnsaker... 6år? ikke mer? Var vanskelig å finne noe stoff på hvor gammel gjennomsnittsalderen er i fangenskap men ute i det fri kunne de bli urgamle. Da ser jeg virkelig at 3000,- er i overkant. Var heller terraet som så fint ut på bilder. Skulle og bare ha det midlertidig da jeg har bygd mitt eget men ville se at alt fungerte først før jeg flyttet den over. (Livredd for å mislykkes opplegg )Klapping på hodet dropper jeg sporenstreks.... Skjeggklåing er han helt likegyldig til. Det eneste han reagerer på er oppå hodet. |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Egg på feil plass | Janka | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 1 | 02-06-2010 11:55 |
| Leo Plass? | Sour | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 10 | 23-01-2010 11:57 |
| Problemer med plass | Gussy986 | Pinnedyr | 3 | 26-01-2009 19:25 |
| Og så var endelig snoken på plass :) | Indra | Terrarier | 7 | 29-10-2008 08:09 |
| Ledig plass i bilen! | Janka | Småprat | 5 | 22-08-2007 09:07 |