"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer Hvor lenge kan en skjeggis gå uten mat uten å lide?

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19-07-2011, 09:55   #1
Reptilfreak

CampALot sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sverige. Sier vi i allefall...
Meldinger: 51
Standard Hvor lenge kan en skjeggis gå uten mat uten å lide?

Hei!

Dette er et spørsmål jeg har lurt på uten å få noe godt svar i hverken utallige caresheets eller googling.

Enkelte sier at de må ha mat hver dag, mens andre mener at de kan gå 3 måneder uten å ta skade av det.

Selv mener jeg at de burde kunne gå noen dager uten å ta skade av det med tanke på at de er "oppurtonistic" når det kommer til mat.

Hva mener dere?
CampALot er offline   Svar med sitat
Gammel 19-07-2011, 10:16   #2
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 27
Meldinger: 1,629
Standard

Hvor lenge et reptil klarer seg uten mat kommer helt ann på hvordan den er tilpasset (ørkendyr tåler ofte lengre perioder uten mat), om dyret er stresset (dette kan være pga feil miljø, feks temperatur osv) og den generelle helsen på dyret. Det finnes nok derfor ingen fasit på hvor lenge akkuratt en skjeggis kan gå uten mat, men de kan nok gå langt lengre enn man tror uten mat så lenge de får vann. Jeg har hørt folk si at kameleoner ikke tåler å gå lengre uten mat enn 2-3 uker, en bekjent av meg sin overlevde meget fint uten mat da den sultestreiket i 3 mndr, den mistet 3 gram på disse månedene.
Men tilbake til spørsmålet ditt. Å la det gå noen dager mellom hver gang skjeggisen din får mat, er ikke farlig, men, er skjeggisen ung så er det viktig at den spiser oftere og mer enn når den er fullvoksen. Dette er naturlig nok da de trenger energi for å vokse De har nok ikke vondt av å gå litt sultne en gang i blandt
Gammel 20-07-2011, 06:42   #3
Reptilfreak

CampALot sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sverige. Sier vi i allefall...
Meldinger: 51
Standard

Takk for bra svar Er klar over at dette er individuelt, men hadde vært fint å få en pekepinn på hvor lenge en godt foret skjeggis med forholdene langt til rette kan gå uten mat uten å lide av det. Uansett godt å høre at den ikke vil ta skade av at jeg er borte en langhelg i allefall

Edit: Skriveleif
CampALot er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvor lenge klarer en leo gecko seg uten varm/kald sone? Kahuna Leopardgekkoer og andre Eublepharis 7 23-09-2009 00:34
leo på oppdagelsesferd uten lov. Bengt1 Leopardgekkoer og andre Eublepharis 15 07-08-2009 10:31
Hvor lenge klarer Kneleren seg uten mat? Frogger Knelere 3 11-03-2008 13:10
Hvor lenge uten mat? abarth Taranteller 9 24-10-2007 13:47
Snok uten mat.. quagmaier Snoker 3 21-08-2007 04:21

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:08.