"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer Skjeggagam Skjeggis som prøver å grave på gulvet

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24-08-2010, 16:27   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Meldinger: 40
Standard Skjeggis som prøver å grave på gulvet

Hei.

Skjeggisen min har de siste dagene gjemt seg under gardinene (noen av gangene den er ute av terrariet), lagt seg helt flat og ser ut til at den prøver å grave i parketten.
Er det noen som vet hva denne opptredenen betyr?
norwegianking er offline   Svar med sitat
Gammel 24-08-2010, 16:42   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 492
Standard

Ute i det fri liker sjeggiser å grave seg huler osv Det er nok bare normal skjeggagam oppførsel! Mine pleier også å grave litt noen ganger.
ederlezi er offline   Svar med sitat
Gammel 24-08-2010, 16:53   #3
Reptilfreak

Standard

Ja, det er vel typisk skjeggisoppførsel
Har også gravd opp det nye bunnsubstratet i det ene hjørnet av terrariet. Den rakkeren....
Gammel 24-08-2010, 17:10   #4
Reptilfreak

Standard

Hehe
Gammel 24-08-2010, 18:13   #5
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Veldig vanlig at skjeggiser 'graver seg på plass' når dem har lagt seg et sted for å sove for natten. Vet ikke hvorfor, men det er ikke for å grave seg hule. Av en eller annen grunn, så legger dem seg ned f.eks i et hjørne også graver dem litt og vrir seg litt på plass til dem er fornøyde også sovner dem. Mye mulig dem gjør dette i naturen for å grave litt sand/blader/kvister eller lignende over seg for å dekke seg litt for fiender. Jeg syns det er en veldig interessant og hyggelig oppførsel. Ser ut som dem fikser senga si for natta
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 24-08-2010, 18:30   #6
Reptilfreak

Standard

Innteligent oppførsel da
Paret mitt graver jo noen ganger,og det ser ut som de prøver på å grave en hule Er ganske sikker på om jeg hadde hatt leirjord inn til dem,så hadde de nok gravd seg en hule
Gammel 24-08-2010, 19:44   #7
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

De graver lett en hule hvis dem får mulighetene til det

Sånn jeg forstod tråd starter, så gjemte skjeggisen seg under gardinen, la seg flat og gravde. Sånn jeg ser det da, så er det for å ta kvelden, men det er mulig jeg tar feil av hva hxn sier.

Sist endret av Gibbs; 24-08-2010 kl 20:00.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 24-08-2010, 21:04   #8
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post
Sånn jeg forstod tråd starter, så gjemte skjeggisen seg under gardinen, la seg flat og gravde. Sånn jeg ser det da, så er det for å ta kvelden, men det er mulig jeg tar feil av hva hxn sier.

Stemmer det Gibbs.

Jeg synes nok det høres temmelig sannsynlig ut det du skriver; at det er for å rigge seg til før han sovner.
Er på ettermiddagen, men han blir trøttere og trøttere tidligere på kveldene nå, er muligens pga høsten nærmer seg.
Har begynt å grave i substratet inne i terrariet også ..... jeg som vasket, desinfiserte og la i nytt substrat til ham ... hehe. Griser til for far

Morsomme og sosiale dyr dette. Finner ofte på skøy, men liker også å kose-/slappe av på brystet...spesielt før leggetid.
Gammel 24-08-2010, 21:12   #9
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av norwegianking Vis post
Stemmer det Gibbs.

Jeg synes nok det høres temmelig sannsynlig ut det du skriver; at det er for å rigge seg til før han sovner.
Er på ettermiddagen, men han blir trøttere og trøttere tidligere på kveldene nå, er muligens pga høsten nærmer seg.
Har begynt å grave i substratet inne i terrariet også ..... jeg som vasket, desinfiserte og la i nytt substrat til ham ... hehe. Griser til for far

Morsomme og sosiale dyr dette. Finner ofte på skøy, men liker også å kose-/slappe av på brystet...spesielt før leggetid.
Høsten kan ha noe med det å gjøre ja! Har ikke tenkt over hvorfor mine sjeggiser blir tidligere trøtte og har gravd mer fortiden,hehe

Sjeggiser er jo som en liten hun de,nesten. Hihi Elskbare som barn
Gammel 24-08-2010, 22:16   #10
Reptilfreak

Standard

Sant Min er så trøtt når det begynner å nærme seg klokka 8.00 at den neste ikke klarer å holde øynene åpne.
Tror jeg skal justere tiden på timerne til varmelampe og uv-lysene.

I helga gravde jeg forresten et par hundre meitemark til den lille tassen. Hørt på forumet at de liker det samt at jeg gav ham 1 liten som jeg fant for noen uker siden, og som han da spiste.
Men da jeg prøvde å gi ham nå var han ikke interessert engang. Bortskjemt lite krapyl
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skal grave opp og flytte 70 000 havskilpaddereir Freddy90 Media 1 01-07-2010 23:22
Miroxx prøver seg på vivarie! (trenger litt hjelp ja:P) Miroxx Vivarier 79 13-03-2009 23:49
Så reptiler kan grave og bygge tunneler og ganger. ?? Bredo Utstyr 22 19-02-2009 22:19
Skjeggis enterthecircus Agamer 2 01-05-2008 20:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:23.