"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer Skjeggagam Spiser ikke grønnsaker og drikker ikke vann

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-08-2010, 18:27   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Meldinger: 40
Standard Spiser ikke grønnsaker og drikker ikke vann

Har hatt min skjeggagam i snart 2 måneder nå. Er ca 9 måneder gammel. Tror det er en hann.

Skjeggisen har god matlyst ... sluker dubiaer og sirisser ned på høykant, men grønnsaker og frukt nekter han å spise.
Spiser aldri fra matakåla si når jeg legger inn frukt og grønt. Jeg varierer mye, men til ingen nytte.
De hender at han til nød spiser (veldig få) skiver gulerøtter eller agurk. men da må han håndmates.
Han drikker heller ikke vann. Har prøvd å lure i ham vann, men munnen er forseglet.

Er det ikke naturlig at skjeggisene går mere over til grønnsaker og frukt når de begynner å bli voksne?
Og når det gjelder at han ikke drikker gjør meg litt nervøs mht mulighet for dehydrering.
norwegianking er offline   Svar med sitat
Gammel 11-08-2010, 19:20   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 28
Meldinger: 1,489
Standard

Angående vanninntaket har jeg en skjeggis som er helt lik.. Det jeg gjør er å spraye han med vann rundt en gang daglig på snuten med spruteflaske, i tillegg til at jeg sprayer litt vann på grøntforet. Det du også kan gjøre er å bade han i lunkent vann (dersom han liker det, ikke alle skjeggiser som gjør det har jeg hørt), og se om han drikker da.
Gammel 11-08-2010, 21:08   #3
Reptilfreak

Standard

Hei.

Jeg har prøvd å spraye ham med sprayflaske og også prøvd pipette, men han nekter å åpne munnen.
Jeg bader ham som regel hver dag, noe han ikke er nevneverdig glad i. Bader ham til han gjør fra seg, skifter vannet og gir ham 10 minutter (som han benytter til å prøve å komme seg opp igjen ). Men drikke når han bader gjør han ikke.
Grønt spiser han helst ikke.
Gammel 13-08-2010, 10:08   #4
Reptilfreak

Mr Matsy sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 287
Standard

Så lenge han får badet trekker han vann gjennom huden og forhindrer dehydrering.
Insekter inneholder en viss mengde vann. Sirriser har en fuktighet på omkring 68 %.
Og ikke minst ferske grønnsaker. :}
Gammel 13-08-2010, 10:24   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 492
Standard

Det med vann er som Mr Matsy sier,og det at du kan sprute på sjeggisen med vannflaske Det er slik at sjeggiser ikke helt skjønner hvordan de skal drikke av vannskål,så derfor drikker de ikke.. Da er det viktig at du spruter vann på ham en gang om dagen,vannet vil uansett gi ham fukt,så du trenger ikke være redd for dehydrering

Det at han ikke spiser salat..Er vanskelig å få ham til å gjøre,hehe Det du kan prøve er å droppe å gi ham insekter noen dager og ha salatskål med friskegrønnsaker stående inne til han. Da blir han så sulten etterhvert at han spiser grønnsakene sine. MEN,dette er noe du må se nøye an. Ikke la ham gå i en uke og sånt.. Det er ikke bra for sjeggisens helse. Paret mitt nekter å spise grønnsaker,kun når de vil det. Har prøvd i tre månder uten hell Likevel står det en skål med grønnsaker inn hos de,som de spiser bittelitt av noen ganger.
ederlezi er offline   Svar med sitat
Gammel 13-08-2010, 10:27   #6
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mr Matsy Vis post
Så lenge han får badet trekker han vann gjennom huden og forhindrer dehydrering.
Neineinei.. Det er ikke sant. Huden er potte tett og kan IKKE trekke til seg vann. Du forveksler sannsynligvis med moloch horridus`en, som har små kanalsystemer i "huden" som den kan transportere vann gjennom til munnen. Men huden i seg selv er 100% tett også hos molochen.

Denne agamen er bare 9 måneder og er ikke fullvoksen enda. Fortsett å servere ham frukt/grønt, så gir han nok etter til slutt. Det er ikke uvanlig at de er godt over ett år gamle før de begynner å smake på noe nytt.

Jeg har også en agam som er vanskelig å få i frukt/grønt - han spiser helst insekter. Og, om han skal ha frukt/grønt skal det helst være noe med sterk rødfarge - ala paprika, jordbær o.l. Han er sær. Men, ved å ikke gi ham insekter/rød vegetarmat har han etterhvert ikke noe valg. Sålenge han er godt holdt i utgangspunktet tar han ikke skade av å sulte noen dager, sålenge han fortsatt får tilbud om frukt/grønt. Men, vent til din blir rundt 1,5 år før du begynner å sulte tassen..
Gammel 13-08-2010, 11:05   #7
Reptilfreak

Mr Matsy sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 287
Standard

Beklager den.
Gammel 13-08-2010, 16:18   #8
Reptilfreak

Standard

Takk for gode svar.

Tidligere i uken tenkte jeg å gi ham kun salat-/frukt i 4 dager, men han rørte det fremdeles ikke. Jeg måtte håndmate ham litt gulerotskiver på kveldingen...ga derfor opp etter 3 dager.
Skal gi ham sirisser og dubiaer fremover nå, og vente til han er 1 1/2 år før jeg prøver på nytt (hvis han da ikke begynner å spise "frivillig").
Har alltid en skål ferske grønnsaker og litt frukt til ham samt en skål med vann.
Bader ham hver dag, så han får bæsjet og urinert.
Pleier å spraye vann på ham samt benytter pipette, men munnen er lukket En bestemt liten krabat.

Han er ekstremt rolig. Blir aldri sint, aldri irritert. Veldig snill.

Fikk vite av forrige eier at de første som hadde ham hadde ham sammen med 2 andre agamer som plaget ham veldig. De hadde ikke vett på å separere dem og lot dette pågå over tid.

Når det gjelder forrige eier er jeg også litt i tvil på om han fikk sine behov dekket med varme og UV.
Han var i et akvarium med kun en singel uv-pære. Så ikke noe varmelampe der.
Jeg spurte ham men fikk kun diffust svar.
Kjøpte terrarium til ham og innredet dette samt kjøpt dobbel uv-holder for lysstoffrør. Kjøpte også ny varmelampe.

Er jo selvfølgelig ikke sikkert det er derfor han er så veldig rolig.....de har jo forskjellige personligheter.
Gammel 13-08-2010, 16:27   #9
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 28
Meldinger: 1,489
Standard

Sitat:
Han er ekstremt rolig. Blir aldri sint, aldri irritert. Veldig snill.
Det er skjeggisen sin det.

Sitat:
Opprinnelig postet av norwegianking Vis post
Bader ham hver dag, så han får bæsjet og urinert.
Pleier å spraye vann på ham samt benytter pipette, men munnen er lukket En bestemt liten krabat.
Sleiker han seg rundt munnen når han bader eller etter at pipetten er brukt? Hender seg de sleiker seg når vannet renner nedover snuten, ikke med en gang når du sprayer med vannet.

Sitat:
Fikk vite av forrige eier at de første som hadde ham hadde ham sammen med 2 andre agamer som plaget ham veldig. De hadde ikke vett på å separere dem og lot dette pågå over tid.

Når det gjelder forrige eier er jeg også litt i tvil på om han fikk sine behov dekket med varme og UV.
Han var i et akvarium med kun en singel uv-pære. Så ikke noe varmelampe der.
Jeg spurte ham men fikk kun diffust svar.
Kjøpte terrarium til ham og innredet dette samt kjøpt dobbel uv-holder for lysstoffrør. Kjøpte også ny varmelampe.

Er jo selvfølgelig ikke sikkert det er derfor han er så veldig rolig.....de har jo forskjellige personligheter.
Flott at du tok over han da, og ga han et nytt hjem. Og skjeggiser er som regel veldig rolige av natur når de har blitt håndtert fra ung alder.
Gammel 13-08-2010, 17:40   #10
Reptilfreak

Standard

Utrolig nok slikker han seg ikke rundt munnen når jeg bruker sprayflaske eller pipette. Men det er jo mulig han drikker når jeg ikker ser det, er på jobb etc. Har hatt ham i ca 2 måneder, og så lang tid uten vann ville jo betydd døden.

Akkurat nå badet ham, og etter at han gjorde fra seg og tok ham opp igjen ble han helt propell Kolliderte med toalettet et par ganger og veggen, løp deretter ut i gangen der han klatret på skoene mine og deretter prøvde å klatre oppover en glatt, lddrett vegg ... snålinger ..hehe.
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggagam som ikke spiser :( Tarantulaqueen Agamer 5 04-02-2010 14:48
Skjeggis som ikke drikker astaroth Agamer 7 12-02-2008 19:47
Spiser ikke.. Sharp Terrarier 9 20-03-2007 22:30
Skorpionen vår spiser ikke. Stani Skorpioner 4 26-01-2007 05:40
spiser ikke eller drikker ikke... badmann Skorpioner 2 30-12-2005 18:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:57.