"
Gammel 18-04-2010, 19:02   #1
Reptilfreak

parahybana_freak sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Vet ikke
Alder: 26
Meldinger: 441
Standard Skjeggagam

Hei, jeg har bare litt lyst til å vite om hva dere syntes om disse øglene som husdyr? Sånn på personlighet, gleden man får ut av dem, om dem er dyre i drift, Trives dem best alene, eller i par osv. Jeg har begynnt å tenke litt på å kanskje kjøpe en eller to til sommeren ( Om jeg får smiska meg til det her hjemme). Har allerede en Kongeboa, men en er aldri nok, har jeg lært i løpet av årene med tarantellar/skorpioner osv, så føler litt suget på enda ett reptil Også jo, så lurer jeg på om hva som er best av to jenter, eller to gutter? Vis det er sånn at jeg må ha to for at dem skal trives best. Jeg vil ikke ha unger Ja, vis dere bare kunne fortalt litt generellt om hva dere syntes om dem
Gammel 18-04-2010, 19:43   #2
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av parahybana_freak Vis post
Hei, jeg har bare litt lyst til å vite om hva dere syntes om disse øglene som husdyr? Sånn på personlighet, gleden man får ut av dem, om dem er dyre i drift, Trives dem best alene, eller i par osv. Jeg har begynnt å tenke litt på å kanskje kjøpe en eller to til sommeren ( Om jeg får smiska meg til det her hjemme). Har allerede en Kongeboa, men en er aldri nok, har jeg lært i løpet av årene med tarantellar/skorpioner osv, så føler litt suget på enda ett reptil Også jo, så lurer jeg på om hva som er best av to jenter, eller to gutter? Vis det er sånn at jeg må ha to for at dem skal trives best. Jeg vil ikke ha unger Ja, vis dere bare kunne fortalt litt generellt om hva dere syntes om dem
De krever et stort terra (minimum 150x60x60), mye varme og mye lys. UVB lys som skiftes ut jevnlig (minst hver 6`e mnd) er en nødvendighet. I tillegg anbefales det at du bygger en praktisk bakgrunn til dem, ettersom de liker å ligge i høyden å speide utover omgivelsene sine - de liker å følge med på hva som skjer.. Men, sålenge du etterkommer alle deres krav er de riktig fine husdyr og har loads med personlighet.

Unge agamer spiser mer enn voksne og er derfor dyrere i drift. Etter ett års alder avtar den voldsomme apetitten, men de skal likevel ha tilbud om mat hver eneste dag. Forskjellen på de voksne og unge agamene, er at ungene spiser bare insekter, mens de voksne spiser en blanding av frukt/grønt og insekter..

Skjeggagamer er forøvrig relativt sosiale av seg, så å ha to hunner som går overens i samme bur går som regel greit (men du bør da ha større terra enn minimums-størrelsen, med mindre du øker overflatearealet med en bakgrunn). Vær oppmerksom på at det ikke er alle hunner som går overens heller.

Du bør ikke ha han og hun sammen. Hanner er kåte og vil plage hunnen. Når hannene skal prøve å parre seg biter de seg fast i nakkeskinnet til hunnen. Etterhvert vil det føre til stygge sår og arr som aldri får tid til å gro.. I tillegg vil hunnen gå gravid flere ganger i året, flere år på rad - det sliter voldsomt på hunnen, og kalsiumlagrene blir fort altfor små. Det fører til sykdom som mbd på lang sikt.

Å ha to hanner sammen er forbudt - de vil slåss, i verste fall til den ene dør. Eventuelt blir den andre underkuet og blir dermed alltid stående sist i køen - det være seg om mat eller den beste soleplassen.
Gammel 18-04-2010, 21:38   #3
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 41
Meldinger: 792
Standard

...også er de drit søte og kjempemorsomme å følge med på.
Perfekte ambasadører for terrariehobbyen
Ikke sant Carl?
Jonas er offline   Svar med sitat
Gammel 18-04-2010, 22:17   #4
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Jo, de er fine og morsomme. Men trådstarter - send meg en pm med email adr din, så sender jeg over en skjeggagam bok i pdf format..
Gammel 19-04-2010, 17:55   #5
Reptilfreak

Mr Matsy sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 287
Standard

Hvem bok sikter du til nå da, Karl?
Gammel 21-04-2010, 15:37   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2010
Alder: 33
Meldinger: 0
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Jo, de er fine og morsomme. Men trådstarter - send meg en pm med email adr din, så sender jeg over en skjeggagam bok i pdf format..

Mulig å kaste seg på og få tilsendt pdf boka Karl?
Desert er offline   Svar med sitat
Gammel 21-04-2010, 16:51   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2009
Sted: akershus
Meldinger: 129
Standard bok

kan du også sende meg en slik bog gibs?, sender deg pm med mail adressen min?
reptimagnus er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
sjrggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mat til skjeggagam Game Agamer 7 06-03-2012 16:42
skjeggagam Mailen Småprat 10 19-04-2009 23:23
Skjeggagam på bil tur jonnybrun Agamer 4 24-08-2008 12:49
Skjeggagam-bad Chilli Agamer 4 17-07-2007 20:02
skjeggagam, egg på vei? doubble-vaage Agamer 7 25-08-2005 08:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 20:58.