"
Gammel 06-04-2010, 17:11   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2009
Meldinger: 5
Standard Hissig skjeggagam!

Hei. Jeg har nå hatt min skjeggagam i 8 måneder. Jeg har bygd et nytt terrarium til han som ble ferdig i Januar. I den siste tiden (ca. 1 måned) så har han vært veldig hissig. Når jeg tar hånden mot han så breier han seg ut og åpner munnen.
Noen som vet hvorfor han gjør det ? Han ser riktig så skremmende ut:p
Vialdo er offline   Svar med sitat
Gammel 06-04-2010, 17:48   #2
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Du har det ikke for kaldt? De kan bli litt småsure om de ikke har optimale temperaturer.

Hva har du av lys?

Håndterer du mye? (hvor ofte tar du den ut av terraet/er inni terraet med hendene?) Det kan jo enten være at du håndterer for mye, eller at du faktisk håndterer så lite at den aldri blir helt vandt med deg.

Når du håndterer den - hvordan plukker du den opp?

Har du andre dyr? - tenker spesielt på katter - de kan drive å "jakte" på terrariedyrene utenfra terraet - det vil kunne være nok til å gjøre agamen litt smånervøs.

Kan du laste opp et bilde av terraet?

Ellers er det ikke godt å si hva det kan være. Noen er bare slik uten at man finner noen god forklaring. Det er som med agamer som med oss mennesker - de er forskjellige de også. Jeg ville iallefall trippelsjekket tempen i terraet og respektert at den kanskje ikke ønsker så mye håndtering, om den håndteres ofte. Dersom du håndterer lite kan du forsiktig tilnærme deg den ved å begynne å håndmate den - da får den forhåpentligvis gode assosiasjoner med deg over tid.
Når det kommer til gaping og det å blåse seg opp, så er dette som regel en bløff fra agamens side. De biter som regel ikke, men de kan selvfølgelig finne på å ta seg en jafs, så vær forsiktig og respekter agamen når han "sier ifra" om at nå vil han helst være alene..
Gammel 07-04-2010, 17:15   #3
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Du har det ikke for kaldt? De kan bli litt småsure om de ikke har optimale temperaturer.
Jeg tror iallefall at jeg ikke har det for kaldt inne i terraet. Ligger på 24 grader på den kalde siden, og 36-40 på den varme siden. Har en varmematte som den liker å ligge på.

Sitat:
Hva har du av lys?
Jeg har 3 spotter som jeg har montert inn i terraet. De står alltid på sammen med en UV-lampe som jeg kjøpte der jeg kjøpte skjeggisen.

Sitat:
Håndterer du mye? (hvor ofte tar du den ut av terraet/er inni terraet med hendene?) Det kan jo enten være at du håndterer for mye, eller at du faktisk håndterer så lite at den aldri blir helt vandt med deg.
Tror kanskje jeg kan bli litt flinkere å håndtere den. Var flinkere til det før den begynte å hisse seg opp.

Sitat:
Når du håndterer den - hvordan plukker du den opp?
Jeg tar somregel rund kroppen på den, å prøver å lure fingrene mine under den, slik at jeg får fingrene på alle beina hans.

Sitat:
Har du andre dyr? - tenker spesielt på katter - de kan drive å "jakte" på terrariedyrene utenfra terraet - det vil kunne være nok til å gjøre agamen litt smånervøs.
Nope! :p

Skal prøve å laste opp bilder også.
Gammel 07-04-2010, 17:26   #4
Reptilfreak

Standard

Her er noen bilder av mitt selvbygd terra og Skjeggy
Vedlagte miniatyrbilder
Hissig skjeggagam!-p4070224.jpg   Hissig skjeggagam!-p4070225.jpg   Hissig skjeggagam!-p1200197.jpg  
Gammel 07-04-2010, 17:32   #5
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

OK. Av det du sier, kan jeg ikke peke på noe du har gjort galt iallefall. Jeg ville begynt å håndmate den og forsøke å tilvenne ham deg på den måten. Og etter maten kan du f.eks stryke den forsiktig under haka. Du trenger ikke plukke den opp. Det er snakk om å være tålmodig og tilnærme seg med små skritt. Jeg ville ikke presset den utover det den absolutt ikke vil - altså; gaper den og hisser seg opp - respekter det og la den være i fred. Om den vil være alene, mens du pusher på, blir det hele en litt negativ opplevelse for stakkaren..
Gammel 07-04-2010, 17:40   #6
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Når det kommer til UV pæren (regner med det er det kompakte lysrøret du har hengende der), er ikke disse UV pærene de beste - og skal du ha utbytte av dem må du nesten henge dem i vannrett stilling (ikke loddrett som den henger nå) med reflektor. Slik den henger nå får agamen veldig lite UV stråler.
Det er også en idé å henge UV lyset over området agamen liker å ligge - soleplassen må være både varm og tilføre UV. Som du sier liker den å ligge på varmematten - da burde UV strålene konsentreres hit.

Jeg ville byttet ut pæren du har nå med en mer solid UV spot - så som MegaRay eller Lucky Reptile Bright Sun UV Desert. Forskjellen på de to er at MegaRay produserer mye mer varme enn Lucky Reptile sin - så da må du se ann om du har behov for en UV spot som også avgir varme. Lucky Reptile får du kjøpt på www.terrariehobby.no. Jeg ville også installert noen UV lysrør (ReptiGlo 10.0 og ReptiGlo 2.0) i hele lengden av terraet vha lysrørholdere..
Gammel 07-04-2010, 22:56   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Når det kommer til UV pæren (regner med det er det kompakte lysrøret du har hengende der), er ikke disse UV pærene de beste - og skal du ha utbytte av dem må du nesten henge dem i vannrett stilling (ikke loddrett som den henger nå) med reflektor. Slik den henger nå får agamen veldig lite UV stråler.
Det er også en idé å henge UV lyset over området agamen liker å ligge - soleplassen må være både varm og tilføre UV. Som du sier liker den å ligge på varmematten - da burde UV strålene konsentreres hit.
Takker og bukker for bra svar Karl.
Skjeggisen liker å ligge oppå varmematten, men den har også en annen favorittplass også. Det er oppå høyden jeg har laget til. Hvis du ser på det siste bilde jeg la til, så ser du at vinkelen ifh. til UV-lyset ikke er så veldig stor. Tror du ikke det holder? Hvis ikke så kan jeg jo også kjøpe en UV-lampe til som jeg kan henge over varmematten.
Gammel 08-04-2010, 01:00   #8
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Favorittplassen i høyden er nok nettopp for at det er der han får UV strålene. Men, jeg tror likevel du får svært dårlig utbytte av pæren slik den henger nå. Skjeggagamer er sol-elskere og skal ha relativt mye UVB - delvis fordi de har et veldig tykt skinn. Jeg ville absolutt investert i en litt kraftigere pære - og om du skal plassere den over varme-matten ville jeg gått for Lucky Reptile pæren som ikke produserer like mye varme som sine "brødre".
Personlig ville jeg nok også investert i 2 UV lysrør som dekker hele terraet. UV rørene gir ikke like intens UV stråling som pæren, men de fordeler lyset over hele terraet - både pent (fordi de lyser jevnt opp hele terraet) og praktisk.

Det er jo ikke sånn at du behøver å investere i alt nå. Du kan jo ta det litt om litt, sånn at utgiftene ikke blir så høye med en gang. Begynn f.eks med Lucky Reptile pæren, og anse installering av UV rør som et kommende forbedringspotensial i framtiden.

Bemerk deg imidlertid at du må kjøpe inn controller og sokkel til Lucky Reptile pæren. Sokkelen og controlleren er en engangsinvestering. Pæren må skiftes ut hver 6`e måned (som alt annet UV lys). Link til det du må ha;

Sokkel;
Lucky Reptile Thermo Socket PRO

Controller (Han skal sannsynligvis ta inn PRO modellen mot sommeren. Egentlig anbefaler jeg deg å vente å kjøpe den istedenfor, da denne modellen bråker endel og blir ganske varm. Jeg er iallefall ikke begeistret for min controller (mtp brannfare) og kommer til å bytte den ut.):
Lucky Reptile Bright Control 70w

Controller PRO (ikke på lager ennå):
Lucky Reptile Bright Control Pro 70w

UV Pæren (Ikke miks denne med FLOOD pæren som er 200 kr billigere. FLOOD gir bare ut små mengder UVB og er ment til dyr med lite UVB krav):
Lucky Reptile Bright Sun UV Desert 70w

Dersom du skal installere UV rør i framtiden kan du alltids velge mellom en hard topp, eller løse lysrørholdere. Til UV lys anbefales lysrørholderne, om du ikke har en helt åpen topp (siden UVlys må henge i fri luft ned til agamen for å ha effekt) - da kan du enkelt installere dem inni terraet. Eks på doble lysrørholdere er GloMat2, Arcadia, Exo Terra etc. Bare husk å få riktig wattstyrke i forhold til lengden på terraet.

Arcadia Lysrørsett 2 x 30 watt IP 67

Her er en Light cycle unit - skal dimme opp og ned lyset etterhvert som det blir morgen/kveld. Denne er nylig diskutert i en annen tråd her på forumet der folk har litt ulike meninger om dens funksjon.:
Exo Terra Light unit cycle 2x30 w

Husk også å kjøpe reflektor til lysrørene dine. Dette er en billig engangsinvestering som nesten dobler lys-outputen og konsentrerer UV strålene dit du vil ha dem.
Gammel 08-04-2010, 08:51   #9
Reptilfreak

Standard

Takker for bra tips.
Jeg skal se hva jeg kan fikse av dette her.

En ting jeg kom til å tenke på. Vet du hvordan agamene reagerer på lyd, og hvordan er sansene til dyra?
Gammel 08-04-2010, 22:12   #10
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

De både ser og hører veldig godt. Jeg har skrevet litt om dette i NHF`s siste medlemsblad, Slettsnoken. Om du er rask og blir medlem av NHF kan du sikkert be om å få tilsendt et eksemplar.
Svar

Emner
sjrggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kongeboa Hissig ? cory Boa og pyton 13 23-05-2009 07:33
Hissig kornsnok cowboy Snoker 7 15-04-2007 19:44
Hissig G. Rosea Svein Taranteller 24 22-02-2007 14:10
hissig kongesnok snia Snoker 3 23-09-2004 09:31
Hissig skjeggis Alven Agamer 11 07-06-2004 23:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:20.