Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Agamer (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/)
-   -   Skjeggis og terrariestørrelse (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/13722-skjeggis-og-terrariest-rrelse.html)

leo77 21-11-2009 17:58

Skjeggis og terrariestørrelse

Bare lurer litt på hva slags str dere har på skjeggis terraene deres her inne.
Det sies jo på Norske reptil forumer at f.eks Amerikanerne holder sine skjeggiser i altfor små terras.
Siden jeg var ny med skjeggiser å trudde at skjeggiser virkelige trengte STORE terras så bygde jeg et terra med målene 180x90x100(?) cm.
Nå har jeg bare 1 skjeggis men trur at skjeggisen min ville hatt det like bra i et terra på ca 125x50x50 cm.Ikke at jeg vil gå for minste målene men er litt nysgjerrig på målene deres her inne.
Skjeggis jenta mi ligger jo bare på et max to steder i terra hver eneste dag :P
Ligger på sol plassen & på den kjøligere delen av terra.
Er det bare min skjeggis som er lat å ikke bruker hele terra eller er det bare sånn skjeggiser er :)

Kiwi 21-11-2009 19:50

Min har 150*60*60/40, har forskjellig høyde. Noen ganger føler jeg at jeg hadde trengt mer, når han e hyper, men andre ganger så bruker han det jo nesten ikke i det hele tatt ;) Akkurat nå om vinteren så er han veldig slapp, å beveger seg bare fra kalde delen der han soler under uv, til varmelampa på varme delen. Men han hadde noen måneder tidlig på høsten da han var HELT umulig, å det føltes som om jeg skulle ha trengt å gi han hele rommet mitt på 16m2 å boltre seg på...

Gibbs 21-11-2009 20:21

Mitt er på 168x60x70
Skal jeg bygge nytt blir det 160x70x70 eller 170x70x70

125 syns jeg er alt for lite i lengde og det ser man når man setter en skjeggis på ca 50 cm. Da ser man at buret er for kort.

Jeg mener 150x50x50 er minstemål..

Mine skjeggiser får alltid en "raptus" om dagen og da er dem overalt.
Da er det greit med den str jeg har.

Regnskogsmamba 21-11-2009 21:54

Når jeg hadde skjeggiser hadde jeg 3 stk i et terrarie på 180*60*60 og disse var overalt ja. :) .Hadde de i 4 år ;)

Gibbs 21-11-2009 22:56

Sitat:

Opprinnelig postet av leo77 (Innlegg 125928)

Skjeggis jenta mi ligger jo bare på et max to steder i terra hver eneste dag :P
Ligger på sol plassen & på den kjøligere delen av terra.
Er det bare min skjeggis som er lat å ikke bruker hele terra eller er det bare sånn skjeggiser er :)

Du som er vandt med ganske mye jobb med reptiler etter mye avling osv, så er mitt beste forslag til deg...Skaff deg en jente til :)
De er mye mye kulere sammen som to. De gjør mye rart sammen.
Helt klart verdt den bitte lille ekstra jobben. Mye mere liv.
De hermer rundt her etter hverandre. Graver en, så skal hun andre grave på samme plass etter på. Er det en som får litt "raptus", så får den andre det og sånn holder dem på her. Sover sammen og raser sammen. Mye mere morro og jeg har helt klart tro på at selskap av samme art gjør det litt hyggeligere for dem.

Jeg har begynt å vurdere en tredje jente, men det får tiden vise om jeg gidder..

leo77 22-11-2009 10:36

Vi (famen)skal flytte på nyåret en gang å jeg er temmelig sikker på at det som skal bli mitt nye reptil rom ikke blir så stort som det jeg har nå :/
Så jeg blir nødt for å bygge meg et nytt skjeggis fordi det jeg har nå er for stort til å få ut døra :P
Så jeg må bygge et nytt å mindre terra til frøkna mi når vi har flyttet inn i det nye huset å da spørs det om det har plass til 2 stk ?? Men har jeg plass så skal jeg ha 1 eller 2 til igjen.

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:20.