"
Gammel 18-11-2009, 21:27   #1
Junior Member

Lituch sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Sørlandet -> Mandal
Alder: 31
Meldinger: 5
Standard Vifte i terrarie

Hei folkens!

Har lenge tenkt på å anskaffe meg en skjeggis Og da jeg igrunn ikke har så
veldig mye erfaring med dem så er jeg litt redd for lunk fra terrarie ettersom
jeg har tenkt å ha det i stuen.

Så da lurer jeg på om det er plagsomt for en skjeggis om jeg har en la oss si en
120mm "pc vifte" som er meget stille av seg som da frakter luft ut av terrarie og igjennom
ett kullfilter for å fjerne lukt. Og da eventuelt også ha en vifte som blåser frisk luft
inn.
Jeg snakker ikke om vifter som flytter utrolige megder luft men bare noen meget stillegående
vifter som da flytter nok til at lukten forsvinner.

Er kansje litt redd for trekken som oppstår og at skjeggisen ikke liker dette?
Gammel 18-11-2009, 21:34   #2
Reptilfreak

Baini sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Rogaland
Meldinger: 33
Standard

Bare å sjekke avgitt lyd på viften, som oftest 7-12 dB og sette kanskje 2 stykker, derav en oppe og 1 nede som begge blåser ut. Eller bare 1 oppe. Så når du blåser ut må jo lufta komme inn gjennom nettingen på toppen av buret. Rekner ikke med du ville ha tett topp og slikt?
Gammel 18-11-2009, 21:43   #3
Junior Member

Lituch sin avatar

Standard

Tja, altså om jeg har netting eller huller i toppen så vil jo lukten komme ut gjennom der. Så er
vel kansje ikke så mye poeng i å ha vifte da?

Terrarie skal jeg lage selv og det skal være ganske så stort (ca. 150x50x50). Så vet ikke om det er så veldig nødvendig å ha så mye luftehuller om jeg setter en vifte til å blåse inn?

Takker for kjapt svar
Gammel 18-11-2009, 21:48   #4
Reptilfreak

Eggy sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 1,323
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Baini Vis post
Bare å sjekke avgitt lyd på viften, som oftest 7-12 dB
7-12 dB, hvor får du dine pc vifter fra? De fleste ligger på 20-30dB, de mer stille ligger på ca 15-20dB. Finner noen vifter fra Scythe som oppgis helt ned til 5dB, men tviler noe til denne målingen da jeg selv har vært borti flere av Scythe sine vifter, de er stille men ikke så stille.

Normalt lydnivå i et stille rom er ca 20-30dB, lav pusting og løv som blåser lett er ca 10dB, det sier noe om hvor lavt 5dB er, og mtp at de tydlig kunne høres så vil jeg heller si at de ligger mellom 10-15dB.

Jeg ville gått for en stille vifte fra kjente merker som Mist, Papst o.l oppgitt til 10-15dB, og så prøvd meg fram med ulike motstander til du finner et støynivå som er ok.
Gammel 18-11-2009, 21:56   #5
Junior Member

Lituch sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Eggy Vis post
Jeg ville gått for en stille vifte fra kjente merker som Mist, Papst o.l oppgitt til 10-15dB, og så prøvd meg fram med ulike motstander til du finner et støynivå som er ok.

Nettopp det jeg tenkte.
Og da kansje anskaffe en 140mm som da flytter mer luft per. dB. Jeg tror det vil fungere utmerket.
Gammel 18-11-2009, 22:02   #6
Reptilfreak

Baini sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Rogaland
Meldinger: 33
Standard

Sitat:
7-12 dB, hvor får du dine pc vifter fra? De fleste ligger på 20-30dB, de mer stille ligger på ca 15-20dB. Finner noen vifter fra Scythe som oppgis helt ned til 5dB, men tviler noe til denne målingen da jeg selv har vært borti flere av Scythe sine vifter, de er stille men ikke så stille.
Jeg bare gjetta sånn ca. Husker ikke hva viftene mine lå på da det er noen måneder siden jeg kjøpte dem.

Men du må huske å lage til noe deksel til det. Vis du skal ha kullfilter kan du jo etter dette henge en wonderbaum og 5
Gammel 18-11-2009, 22:03   #7
Reptilfreak

Eggy sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 1,323
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Lituch Vis post
Nettopp det jeg tenkte.
Og da kansje anskaffe en 140mm som da flytter mer luft per. dB. Jeg tror det vil fungere utmerket.
Mhm, vet at Microplex har 140mm vifter på ca 18dB, disse flytter ca 35% mer luft enn 120mm på samme støynivå. Finner også noen 140mm som er oppgitt til 9dB, men som alltid er jeg meget skeptisk til så lave tall fra mindre kjente produsenter. Jeg ville nok prøvd meg med Mist sin 140mm og så en motstand for og få ned støynivået noe.
Gammel 18-11-2009, 22:13   #8
Junior Member

Lituch sin avatar

Standard

Sitat:
Mhm, vet at Microplex har 140mm vifter på ca 18dB, disse flytter ca 35% mer luft enn 120mm på samme støynivå. Finner også noen 140mm som er oppgitt til 9dB, men som alltid er jeg meget skeptisk til så lave tall fra mindre kjente produsenter. Jeg ville nok prøvd meg med Mist sin 140mm og så en motstand for og få ned støynivået noe.
Tror nok man må ta de oppgitte dB'ene på viftene med en klype salt. Men en 15-20dB
tror jeg nok skulle være helt ok. Men er jo bare å prøve seg frem med motstander etc etc.

Skal ta en titt på de Mist 140mm viftene du nevner, høres ut som bra saker!
Takk takk
Gammel 18-11-2009, 22:25   #9
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Bare for å bremse ned denne tråden litt hehe
Hvis du gjør det du skal av rengjøring i terrariet ditt og dyret, så er det svært lite lukt som kommer fra et skjeggis terra. Tar du ut avføringen hver dag og bader dyret ditt en gang i uken eller når det trengs i tilfelle den har trasket litt i avføringen sin før du fikk tatt den ut, så er det veldig veldig lite lukt fra et skjeggis terra.. Prosjektet du tenker deg ut med kullfilter ++ er liten vits
Hvis man skal måle lukt med f.eks rotter og andre gnagere er det lik null lukt i forhold.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 18-11-2009, 23:06   #10
Junior Member

Lituch sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post
Bare for å bremse ned denne tråden litt hehe
Hvis du gjør det du skal av rengjøring i terrariet ditt og dyret, så er det svært lite lukt som kommer fra et skjeggis terra. Tar du ut avføringen hver dag og bader dyret ditt en gang i uken eller når det trengs i tilfelle den har trasket litt i avføringen sin før du fikk tatt den ut, så er det veldig veldig lite lukt fra et skjeggis terra.. Prosjektet du tenker deg ut med kullfilter ++ er liten vits
Hvis man skal måle lukt med f.eks rotter og andre gnagere er det lik null lukt i forhold.
Akkurat ja, trodde de luktet endel jeg. Hadde hørt det fra noen venner. Men om de ikke gjør det så er det jo lite vits i å styre med vifter ol. som du sier
Har som sagt ikke noen særlig erfaring ifra å ha slike dyr.

ps, har jo selvsagt planer om å behandle dyret og rengjør terrariet som det skulle være megselv

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
PC vifte Olliw Terrarier 29 07-08-2008 12:04
Vifte hjelp bendick2112 Prosjektspørsmål 15 12-04-2008 21:53

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:37.