"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer Skjeggagam grøntfor/tvangsforing

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-04-2009, 16:48   #1
Reptilfreak

M4RI4NN3 sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 40
Standard grøntfor/tvangsforing

Har lest og lest og lest om skjeggagamer, og mange sier forskjellige ting selvfølgelig, derfor stiller jeg disse spørsmålene:

Når det gjelder tvangsforing av frukt/grønt... Er det å anse som tvangsforing om man tar agamen i hånda og holder litt grønt foran munnen slik at de kan slikke på det og få en viss smak av det? Bør man eller bør man ikke gjøre det?

Skal man bare sette inn en skål med frukt og grønt hver dag og la dem finne ut av det selv til tross for at det kan gå mange uker, kanskje måneder før de oppdager at de kan spise det? Når er det vanlig at de viser interesse for fukt/grønt?

Hvor gamle bør de være før man evnt tvangsforer dem, slik som nevnt øverst? 4 mnd? 6 mnd? 1 år?

(Jeg vil vite mest mulig i håp om å skaffe en slik ved evnt lovendring! Greit å være forberedt!!!)
M4RI4NN3 er offline   Svar med sitat
Gammel 14-04-2009, 18:25   #2
Reptilfreak

espennl sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Alder: 34
Meldinger: 56
Standard

Jeg vil ikke karakterisere det du beskriver som tvangsforing. Og det kan godt hende at skjeggagamen ikke viser tegn til å ville spise frukt eller grønt før den blir eldre. Dette er helt normalt. Men dette tror jeg også er veldig individuelt, akkurat som med oss mennesker. Smaken er som baken også for skjeggagamer

Hos meg har min spist frukt og grønt allerede fra tidlig alder, og den har vist god apetit på dette såvel som sirisser og andre levende fordyr. Jeg vil råde deg til å tilby god variasjon av frisk frukt og grønt så ofte som mulig allikevel, slik at dyret har muligheten til å benytte seg av dette. Helst ny forsyning hver morgen. Dersom den ikke vil spise dette kan du prøve å lage en blanding av grønnsaker og sirisser og/eller melormer. Dette kan vende den til å spise frukt og grønt over tid. Gradvis øk mengden av frukt og grønt i blandingsforholdet i blandingen din.

Av grønnsaker er det helt klart gulrot som er favoritten hos dyret her i gården.
espennl er offline   Svar med sitat
Gammel 14-04-2009, 20:05   #3
Reptilfreak

reibrus sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: I midten
Alder: 39
Meldinger: 114
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av espennl Vis post
Av grønnsaker er det helt klart gulrot som er favoritten hos dyret her i gården.
Hvor små biter bruker du å dele opp gulrota i?
reibrus er offline   Svar med sitat
Gammel 14-04-2009, 20:26   #4
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av reibrus Vis post
Hvor små biter bruker du å dele opp gulrota i?

den er det bare å raspe opp
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 14-04-2009, 21:22   #5
Reptilfreak

M4RI4NN3 sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 40
Standard

Hei.

Jeg har til en viss grad fått svar på det jeg lurte på, men det mangler fortsatt noe...

Blant annet dette:

Når er det vanlig at de viser interesse for frukt/grønt?

Hvor gamle bør de være før man evnt tvangsforer dem, slik som nevnt øverst? 4 mnd? 6 mnd? 1 år?

Espennl svarer "når de blir eldre", men det er ett av spørsmålene mine.

Håper på flere svar :o)
M4RI4NN3 er offline   Svar med sitat
Gammel 14-04-2009, 22:24   #6
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av M4RI4NN3 Vis post
Hei.

Jeg har til en viss grad fått svar på det jeg lurte på, men det mangler fortsatt noe...

Blant annet dette:

Når er det vanlig at de viser interesse for frukt/grønt?

Espennl svarer "når de blir eldre", men det er ett av spørsmålene mine.

Håper på flere svar :o)

jeg syns du kan sette inn grønt til han fra dag en før jobb eller skole, så er det stor sjans for at han har spist av det når du kommer hjem.
salat er det bare å sette inn.. skyll bladene og riv det i passende biter. Trenger ikke være små blad biter.. annet grønt som kan være litt hardere er det bare å raspe opp.. sett inn grønt..jo før jo bedre

vanskelig å svare på nårdem viser interesse..alle mine har vist interesse med en gang i hvertfall..
De er jo unger og unger spiser masse, så derfor viser de rask interesse for mat7salat og frukt..frukt i hvertfall..

Du trenger ikke tenke på tvangsforing..
å t skjeggisn på fanget og tar frukt eller salat forran munnen til en skjeggis er ikke tvangsforing..
Tvangsforing er f.eks å knuse mat, vanne det litt ut og putte det på en sprøyte også tvinge sprøyten i munnen for så å presse ut maten igjennom sprøyten direkte i munnen. Det er tvang..
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 14-04-2009, 22:36   #7
Reptilfreak

reibrus sin avatar

Standard

Min skjeggis nekter å spise noe som helst grønt. Hun spiste litt squash en gang, har slikket på eple og paprika. Ellers er det insekter som er suksess.
Gammel 14-04-2009, 22:51   #8
Reptilfreak

espennl sin avatar

Standard

Det kan være akkurat som reibrus påpeker. Noen kan nekte å spise noe som helst grønt, men man kan bruke blandingsmetoden for å "lære" de til å spise frukt og grønt i en innspisningsfase (dersom det er et ord) om dette skulle være et mål.

Det vanlige er vel at de begynner å spise ordentlig grønt etter ca 6 mnd og oppover, og da også gradvis mer og mer. Men det er ikke noe som tilsier at det er sånn for alle skjeggiser. Noen begynner før, noen begynner etter og noen kanskje ikke i det hele tatt. Tilby skjeggisen frukt eller grønt hver dag, og prøv med litt forskjellige typer. Kanskje den da viser å ha større apetit på noe mer enn annet? Jeg vil ikke anbefale å tvangsfore i det hele tatt så lenge den tar sirisser osv. uten å nøle.

Ang. gulroten kan du bare raspe den opp, som nevnt tidligere. Jeg kutter de opp i litt større biter enn det rasperen gir. Her hjemme er det også suksess med litt tørrfor innimellom, da det virker som den koser seg ordentlig med litt sprøere konsistens enn den vanlige maten.
Gammel 14-04-2009, 23:12   #9
Reptilfreak

reibrus sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av espennl Vis post
Ang. gulroten kan du bare raspe den opp, som nevnt tidligere. Jeg kutter de opp i litt større biter enn det rasperen gir. Her hjemme er det også suksess med litt tørrfor innimellom, da det virker som den koser seg ordentlig med litt sprøere konsistens enn den vanlige maten.
Hva slags tørrfor bruker du? Pellets el. tørket grønt som i gnager blanding? Sorry hvis jeg spør dumt.
Gammel 14-04-2009, 23:19   #10
Reptilfreak

espennl sin avatar

Standard

Hehe. Ingen dumme spm! Jeg har brukt pellets. Kattemat med kyllingsmak tror jeg det er. Gir dog ikke alt for mye av dette da det har ganske konsentrert næringsinnhold. Har også prøvd å gi skjeggisen dette etter å ha hatt de i vann. Da trekker pelletsene til seg vannet, utvider seg og blir bløte. Da har interessen også falt noe for denne typen mat. Men å ha de i vann kan være god avlastning for tennene hvis du har tenkt å gi litt tørrfor en gang i blant..
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Desidert beste grøntfor? DevilDoll Agamer 18 25-03-2009 10:22

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:57.