"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer skjeggis som er vanskelig i mat veien.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30-03-2009, 09:58   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2009
Alder: 37
Meldinger: 9
Standard skjeggis som er vanskelig i mat veien.

har overtatt en skjeggis. men han er ikke spesielt glad i grønt.. liker best melormer. og mellom store sirisser går men ikke noe spesielt begeistret for disse heller. har prøvet og gitt han gullerøtter, akurk, erter, pære, eple, litt banan. men dette røre han ikke. er det noen måte og lære han og ete litt synt og ikke bare melorm. ? virker som tidligere eigere bare har gitt dette. :(

og ja har lest mykje om denne typen og har lært mykje om stell osv,. der står det at di skal ha veriert mat. så vil gjerne gi det beste til kompisen min,.

han er tam og meget kosen .. kan ligge i fanget og sove mens vi ser tv hehe
kjøpte meg 3 små skjeggiser i går som bare er en uke gammle. disse skal få mykje grønt fra dag en

mvh
jalokoey er offline   Svar med sitat
Gammel 30-03-2009, 11:54   #2
Reptilfreak

nika86 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Grimstad
Alder: 33
Meldinger: 97
Standard

Ikke alle skjeggiser er like begesitret for det grønne. Det er som med oss, smaken er som baken...
Har selv en skjeggis som ikke rører det grønne, kansje bare ett blad ruccola i måneden, mens de to andre spiser godt av det.

Har du prøvd å lage salat med melormer oppi? Jeg gir det innimellom til mine og de elsker det. Men har fremdeles problem med han ene som ikke skal ha noe. Rører det ikke...
Det er ofte de ikke er interessert i salaten pga det ikke er noe bevegelse som tiltrekker dem, og med litt melormer oppi beveger salaten seg også.
I begynnelsen gjelder det å prøve å få øynene til skjeggisen opp for det grønne, og da tilby melorm som litt "krydder" på toppen. Når eller hvis den da begynner å ha interessen for det, kutt ned på melormen. Ha i litt hver annen dag, og gradvis kutt ned.

Prøv deg litt fram med det, men som sagt, ikke alle vil ha salat så da får en bare prøve å variere godt med alt annet..

Så er det også den uvanen med melorm dilla.. Melormer kan virke som godteri for øgler, og viss de blir gitt bare det over lengre tid, spiser de ofte også bare dette.
Så når du sier din ikke er særlig begeistret for dette så kan det høres ut som om dietten bestod mye av det hos forrige eier. Det er jo noe som er veldig praktisk og sette inn viss en skal bort noen dager, da en med en grei skål hindrer att de er over hele terra når en kommer hjem. Ulempen er att skjeggiser ofte digger melormer, og foretrekker det viss de kan velge.

Jeg ville kutta ned på melormene, og gi gradvis mer og mer sirisser og kakelakker. Og da kansje prøve med bare melormer til salaten, eller som litt ekstra snacks innimellom.
Den er nok veldig bortskjemt med å få melromer hver gang den viser lite interesse for alt annet. Jeg mener att man sulter ikke foran brødskuffen, så å da tilby den sirisser, kakelakker eller gresshopper bør være nok. Er den sulten nok, og begynner å skjønne att det ikke kommer noe melorm selv om den er sta, så spiser de oftest det de blir tilbudt.
Gammel 30-03-2009, 11:55   #3
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Det er naturlig at små skjeggagamer ikke spiser så mye frukt og grønt. Dette har naturlige årsaker, da små skjeggiser i vekst skal ha mye proteiner - dvs insekter. Frukt og grønt skal bare komme som en ekstra matkilde og noe den skal få knaske på mellom måltidene med insekter. Fram til den er 6mnd + skal den ha tilbud om insekter 2-3 ggr daglig, og de kan spise opp mot 40 sirisser per dag.

Andre insekter du kan prøve er nymfer av B.dubia, Femapterus, voksmøll +++ Melorm er lite næring i og bør ikke brukes som hovedfôr.

Å kjøpe 3 små agamer samtidig er vel ikke noe å anbefale da du ikke ser kjønnet på dem før de blir 6-8 måneder. Litt dumt om du har kjøpt flere hanner - for de skal ikke huses sammen..
Gammel 30-03-2009, 12:00   #4
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Du kan også prøve frukt/grønt med sterke farger. Ene hannen min liker f.eks alt som er rødt - paprika og granateple er en vinner. Han er tregere på det som er grønt, men spiser det også. Hunnen min er til sammenlikning glad i mørkegrønne salatblader og salat med sterk smak - som ruccola, persille osv..
Det er bare å prøve seg fram.. Å så skal du ikke gi hodesalater = null næring..Ei heller Avocado. Oxalater skal du heller ikke gi for mye av - er du usikker på hva det er, google det opp.
Gammel 30-03-2009, 12:09   #5
Reptilfreak

nika86 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Grimstad
Alder: 33
Meldinger: 97
Standard

Her kan du se hva en kan/kan ikke gi, og det er også listet opp de forskjellige verdier...

Nutrition Content
Gammel 30-03-2009, 12:52   #6
Reptilfreak

Standard

vet at hanner ikke kan huses sammen. disse ble klekket i enn temp som oftest blir damer. så håper på det. blir det en han eller to skal eg nok klare lage terra til hver enkelt. men di kan være sammen en stund. til gir bare melorm i mellom tvangs forer med sirisser i mellom hehe

di små har litt grønt som står der.. ellers er det noe sirisser 2-3 ganger daglig. kansje en mel orm og 3 hver. som dessert
Gammel 30-03-2009, 17:24   #7
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Det er ikke slik som med leoser - rugetempen har ingenting å si for kjønnet hos skjeggagamer, så du kan umulig si du bare har damer der basert på rugetempen..

Hvorfor skal du tvangsfôre? Begynner du med sånt skal jeg love deg de blir enda mer vriene i matveien på egen hånd. Tvangsfôring er noe man skal gjøre bare i ytterste nødvendighet!!
Gammel 30-03-2009, 17:51   #8
Reptilfreak

Standard

ikke misforstå karlkanibal. eg tvags forer ikke slik. slipper inni noen sirisser og lar han spise dem i løp av en dag. så gir eg noen melorm i den tiden den pleier få mat.

ang det med rugetemp. så vet eg ingen ting. det var han eg fekk di av som sa det. ikke noe eg vet eksakt. har hørt flere som har sagt det. men eg er ingen spesialist. !!! lærer så mykje eg kan .. derfor eg spør her.

ang tvangs foring så åpner eg ikke kjeften hans og tvinger en siriss i munnen hans og hjelper han og tygge den hehe .. han fanger den selv. men han får ikke så mykje melorm som han vil så han spiser noen sireisser og. noe som eg mener blir riktig ... eller??

og som nevt tidligere .. blir det bare hanner a<v di tre små mine så skal di få et aukvarie kva r. hos meg skal di ha det godt!!!!
Gammel 30-03-2009, 18:08   #9
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Du kan sette inn grønt til dem på morgenen før du går på skolen/jobb. Sett inn grønt til dem hver dag på morgenen, så spiser dem det til slutt.
Det er sånn vi har gjort med alle våre og alle har begynt å spise grønt som bare det..

Som karlkanibal sier, så skal dietten dems bestå mest av proteiner ++, men jeg er helt klart for at man skal starte tidlig med grønt. Grønt er sunt og det blir mye lettere for deg når dem blir litt eldre.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 30-03-2009, 18:15   #10
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Du bør heller gi til faste tidspunkt, istedenfor å la sirissene løpe løpsk inne i terraet. Sirissene kan finne på å knaske på skjeggagamene. Mat dem til faste tidspunkt (morgen, formiddag, tidlig kvelds) og ta ut de sirissene som ikke blir spist opp ila 10-15 minutter..
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vanskelig å få parret Galil Taranteller 11 09-01-2009 19:28
Hvordan krysse veien. MED stil ! rioth Filmsnutter 5 05-12-2008 21:03
Vanskelig valg Chibi Reptiler 4 20-11-2008 10:35
Midd, vanskelig? utyske skolopendre og tusenbein - Myriapoder 2 06-02-2008 19:41
Padde midt i veien Jabbe Amfibier 2 15-07-2007 08:19

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:22.