"
Gammel 25-03-2009, 05:39   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2009
Alder: 32
Meldinger: 60
Standard Litt info om skjeggis?

Hei
jeg har lest mye rundt inne på forumet om skjeggiser de siste ukene men jeg syns fortsatt det er vanskelig og få all infoen jeg lurer på..

Jeg har lest en del om grønsaker og frukt osv... og at det er bra med variasjon.. men lurer på et par små ting angående dette...

leste at bananer skal man ikke gi for offte eks...
kunne noen gidd meg en liten liste over frukt og grønt som er bra og handle som er normalt å finne i butikken? og en liste over ting man absolutt ikke bør gi?

jeg har også lest care sheets osv å surfet rundt i timevis og lest men vil fortsatt stille noen spørsmål for å få andre syns punkter...

Jeg skal gå til anskaffelse av en bebis skjeggis snart.. har tideligere hatt leoser...

jeg leser mye om at man skal både ha 2.0 og 10.0 men er dette innen et spesielt merke? kan noen gi meg en link til en online butikk? butikkene i haugesund har 0 peiling på reptiler og jeg sliter med og få bestilt det jeg vil ha hos dem med mindre jeg har fullt navn på produsent og produkt...

jeg har også lest at man skal ikke kjøpe kombipakke med kalsium og d3 vitamin? er alle enige i dette? er da t-rex 2:0 ute av bilde? har dere noen andre merker med fullt navn som dere kan anbefale meg slik at jeg kan få bestillt dette ?

så lurer jeg også på om skjeggis bebiser blir stresset om terraet er for stort i starten slik som slanger blir... det terraet jeg har per dags dato et 100cm x 50cm x 50cm og jeg hvet at dette er for lite til en fullvoksen skjeggis men det holder iallefall et halvt år vil jeg tro... men er det for stort for en bebis?

selv så syns jeg sirriser er noe hærk for det lukter jævlig oppi boksen... men kakerlakker er supert men dyrebutikkene rundt meg får kun tak i noe som ligner på dubbai og de aner ikke slev hvilken art de har noe som forteller litt om butikkene... noen som kan komme med et forslag om kakerlakker som er greier og ha og som formerer seg hurtig?

eventuelt en oppdretter som jeg kan handle i fra siden dyrebutikken min ikke klarer og få tak i det jeg vil ha?

har forresten gå til innkjøp av:
The Bearded Dragon Manual (1882770595) av Robert Mailloux - Capris Bokhandel

men har ikke fått denne enda.

Jeg tar også i mot alle tips om hold av bebiser som dere har...

takk for alle svar og beklager om spørsmålene er stillt før...
drogen er offline   Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 08:55   #2
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 29
Meldinger: 1,626
Standard

Ang. Terrariet, så er nok 100x50x50cm grei størelse, skjeggisen min gikk i et 120x60x60cm fra han var 2uker til han var 4-5mnd som gikk helt greit, med mat, hamskifte og lys/varme. Og da fikk han seg et 150x60x80cm som er ypperlig til en skjeggis (150x50x50cm blir lite syns jeg).

Når det kommer til lys, hvis du vil gjøre det pittelitt økonomisk, og ikke måtte bytte lysrør hver halvår, så gå for en 100-160w ZooMed Powersun pære:

Varmekilde, solplass og generelt UV-A og UV-B.
Men du kan godt bruke lysrør i tillegg til å ha denne pæren. Pæren har masse lys i seg, men ikke nok til å lyse opp et helt terrariet.

Kakkerlakker ser man oftere og oftere til salg her på forumet, store og små mengder, og masse billigere enn i butikken!
Men sirisser er bra for aktivisering av skjeggisen din og, jeg slipper ofte ut en liten mengde sirisser på gulvet, for at skjeggisen skal få jakte å springe etter maten sin, og ikke bare bli fora stillestående i terrariet.
Men varierende kosthold er som regel best, også med grønnsakene/frukt..
Btw: Løvetann om sommern er kjempe saker til skjeggisen!

Men vent på svar fra Gibbs, eller KarlKanibal, de har som regel litt mer utfyllende svar enn meg
Uansett, lykke til med kommende skjeggis!
Gammel 25-03-2009, 09:45   #3
Reptilfreak

reibrus sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: I midten
Alder: 39
Meldinger: 114
Standard

Denne butikken ble referert til i en annen tråd her på forumet AquaZoo1 AS

Jeg har kjøpt kakkerlakker av boavennen, type femapterus. De er luktfrie. Jeg synes de formerer seg ganske raskt. En ting man bør være obs på er at hannene kan klatre på glatte flater.

Butikkene som du handler på bestiller kanskje varer fra Imazo i sverige. Du kan høre om de har produktkatalog i butikken eller du kan gå inn på imazo.se.
reibrus er offline   Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 11:39   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2009
Alder: 32
Meldinger: 60
Standard

Aaaa ja det er jo en ide og ha en pære som har begge deler siden den også kan brukes som varmekilde så kan jeg jo bare bytte ut varmepæren jeg har.. men det er jo som du sier du får ikke dekket hele terrariet med en slik.. men de er vell for det meste på varmespotten når lyset er på så vidt jeg har forstått så det bør jo i grunn være godt nok?

takk for svaret androctonus

gleder meg som en liten unge til jeg får den i hus oppsette jeg har er perfekt i temp osv så mangler i grunn bare uv lysene og en salat dish til den + for da siden jeg solgte sirris farmen min med leosene...

Supert takk for nett butikken reibus ja jeg tror nok de betiller i fra imazo men problemet er at de aner jo ingen ting der borte så du må vite akkurat hva du skal ha om det er utenom det vanlige... hehe
drogen er offline   Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 15:20   #5
Reptilfreak

Sathanas sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Østfold, Fredrikstad
Meldinger: 88
Standard

Vet du hvor mye denne pæren koster Androctonus ?
Sathanas er offline   Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 17:49   #6
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av drogen Vis post
Aaaa ja det er jo en ide og ha en pære som har begge deler siden den også kan brukes som varmekilde så kan jeg jo bare bytte ut varmepæren jeg har.. men det er jo som du sier du får ikke dekket hele terrariet med en slik.. men de er vell for det meste på varmespotten når lyset er på så vidt jeg har forstått så det bør jo i grunn være godt nok?
Først vil jeg si at du skal ha klapp på skulder for bra arbeid i forkant før du kjøper deg et dyr!
Det er alltid veldig hyggelig å lese!

Det er bare å kjøpe den pæra som blir linket til her.
Den er helt topp og er noe av det bedre uv kildene som er å få tak på til en skjeggis.
Skjeggisen blir mere aktiv av denne pæra og skjeggis kan selv bestemme hvor mye uv den vil ha i løpet av en dag.. Du trenger ikke dekke hele tærra med uv når du har denne pære, men det er jo en fordel å ha mere lys i hele buret, så det ikke blir mørkt på den ene siden + at da får du dempet det litt blå lyset som kommer fra uv/spot pæra.
Når det gjelder dette med uv 2.0 og 10.0, så er det fordi 2.0 er fin å ha sammen med 10.0 pga at det blir et fint lys tilsammen og ikke noe mere. Du må ikke ha 2.0, men du må ha 10.0.

liste over frukt og grønt kan bli lang.. Skjeggiser spiser det den liker og syns er greit å spise, så du må bare prøve deg frem. Eneste du må passe på er å ikke kjøre deg fast i få typer. Da blir skjeggis "kresen" og vil da ikke ha noe annet en det lille du har gitt over lengere tid. Gi mye forskjellig. Frukt kan du se på som snop til oss. Ikke greit hver dag. Grønnsaker er så mangt, men ikke gi isbergsalat. Det skal dem ikke ha.

Buret du har til en liten skjeggis er en helt fint str., men som du sier, så må du få deg et som er 50 cm lengere når den blir større.

Du skal som du har lest ikke kjøpe kombi kalk og vitaminer. En med vitamin og en med kalk skal du kjøpe og den med vitaminer skal være med D3. Jeg bruker Nekton Rep vitaminer og Bone Aid microstick calsium powder/kalk.

hvis det er noe mere, så si i fra. Vi svarer

Her har du en super side på svensk som har tatt for seg det meste når det gjelder skjeggis.
http://www.morion.com/teo/svenska/teo-svenska.html
Dette var min "lære bok" når jeg startet. Nesten alt står der og det er veldig oversiktlig.

Lykke til videre!
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 17:54   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2007
Sted: akershus
Alder: 36
Meldinger: 46
Standard

I norge så selges de for så mye som 1300 kr per stykk bestill heller fra utlandet hvor de koster noen få hundre lapper, her koster de f.eks 37$ Zoo Med Powersun UV 100 watt
JoachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 17:57   #8
Reptilfreak

Standard

Og her er noen nettsider som du finner mye bra på:

CBreptiles - Artiklar

Bearded Dragon . org • Index page
Gammel 25-03-2009, 18:46   #9
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av JoachimB Vis post
I norge så selges de for så mye som 1300 kr per stykk bestill heller fra utlandet hvor de koster noen få hundre lapper, her koster de f.eks 37$ Zoo Med Powersun UV 100 watt

ja den pæra koster litt, men i forhold til uv rør, så er ikke prisen så gal hvis du regner litt på det. uv rør holder i 5 måneder og denne pæren holder hmm husker ikke helt her nå, men 1-2 år eller noe sånt.

Det som også er er at det følger med en garanti på den pære, så hvis du bestiller fra utlandet og den går i stykker etter et halvt år, så må du sende den tilbake til utlandet der du har kjøpt den og det er jo litt kjedelig å bruke tid på..
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 19:34   #10
Reptilfreak

Standard

Ja men når pæra koster under 300 kr fra utlandet, så er det en risiko det absolutt er verdt å ta. For den eneste butikken som har denne inne i nærheten av der jeg bor er tam alna, og der koster den som sagt 1300 kr, så det er nesten umulig å ikke tjene mye penger på å handle i utlandet. Jeg bestilte 4 stk på en gang, så hvis en blir ødelagt så bruker jeg en av de andre mens jeg venter på en ny en.
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
hei trenger litt info om skorpion... lijos Skorpioner 10 04-09-2008 12:44
Trenger litt info her :S tijoka Småprat 2 17-01-2008 22:59
Litt info om meg ;) DonSalamander Medlemmene 3 02-08-2007 11:03
Litt info om meg :) Anita Medlemmene 9 29-07-2007 20:25
Vil ha litt info om sirisser. gutt26 Andre insekter 29 19-04-2007 20:19

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:06.