"
Gammel 12-02-2009, 12:57   #1
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 28
Meldinger: 1,489
Standard Bjarne - "annen" type skjeggagam?

Heisann!

Har nå i det siste vært litt i tvil om at Bjarne er den vanlige type skjeggagamen (inland/central beardie). Grunnen til det er fordi han er så kort! Han er 38,8 cm lang fra haletupp til snutetupp.

MEN: han har mistet en bitteliten del av halen som dere kan se på bildet under.. Derimot kan det ikke være mer enn 1 cm han har mistet, eller hva tror dere..? Det er i hvert fall bare heeelt ytterst på halen at det er mistet en del, hvordan det har skjedd vet jeg ikke, når jeg overtok han var han 2 år gammel fikk jeg vite, og han har ikke vokst noe spesielt siden jeg fikk han heller.

Mest sannsynlig har søsknene til Bjarne bitt av han halen som liten, men er jo ikke noe å gjøre med det, og han viser ikke tegn til å ha vondt der når jeg presser forsikitg i hvert fall (det er følelse i haletuppen, ja).

Så var spørsmålet: siden han er så "kort" i forhold til hva en vanlig skjeggagam skal være, kan det være at Bjarne ikke er den vanlige Pogona Vitticeps?! Hvis det har seg slik at han ikke er den vanlige, vil det by på konsekvenser ved for eksempel parring med den vanlige - blir det forresten hybrider (noe jeg ikke kommer til å avle på, så er det sagt!)?

Også lurer jeg på om det er det noen spesielle kjennetrekk jeg kan se etter for å få det klart at han faktisk er en Pogona Vitticeps, bortsett fra at han er så kort?

Slenger ut to bilder til av hvordan han ser ut, varierer jo litt med humør og slikt hos denne karen da, så dere får se selv:

(OVER: Bjarne på hvitt papir, ikke så glad i det nei - men fotomodell må han da være!)
(EDIT: Tror forresten ett hamskifte er på vei da han begynner å bli blå på deler av kroppen, hvis dere lurte på hvorfor halen var litt blå.)

(OVER: Bjarne på hvitt papir, som bare smaker på dubiaen før han finner ut at det faktisk er en dubia og sluker den!)

Så har jeg enda ett spørsmål! Lurer på om tærne til Bjarne ser friske og fine ut? Skal visstnok nevnes at han har fått mye kalk og vitaminer hos meg, men han har vært hos to andre eiere før meg så vet ikke hele bakgrunnen hans. Nå man skulle hatt papirer sier jeg!-.- Men er ikke noe å gjøre med det nå.

(OVER: Venstre bakfot hos Bjarne, litt dårlig lys når jeg tok det, så ble litt "grufsete". Men skal gå an å se hvordan det ser ut for det.)

Håper på svar!

Mvh
Freddy og Bjarne Brøndbo (øgla altså, ikke sangeren)!
Freddy90 er offline   Svar med sitat
Gammel 13-02-2009, 14:48   #2
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Det er nok en helt vanlig Skjeggagam du har der.

Det fins, som du kanskje vet 8 ulike Pogona arter, men bare 3 av disse er å se noe særlig i hobbyen og bare 2 av dem igjen fins i særlig grad her i Skandinavia. De 3 artene som først og fremst fins i hobbyen er P.vitticeps, P.henrylawsoni og P.barbata.

Her i Skandinavia er P.vitticeps den desidert vanligste, mens P.henrylawsoni kommer som en nr.2 (sett en oppblomstring av henrylawsoni i Sverige de siste årene).. Og du har ikke en henrylawsoni, ettersom henrylawsoni blir noe mindre igjen (30-35 cm) og har ikke et like markant skjegg som det din har.

Og når det kommer til P.barbata blir de større enn P.vitticeps - helt opp mot 60 cm. Så, du kan nok utelukke den også.

Årsaken til at Bjarne er liten kan være genetiske forskjeller (som med mennesker - noen er lengre enn andre), eller den har ikke fått nok mat som liten når den var i den viktigste vekstfasen, eventuelt at fordyrene ikke har vært riktig gut loaded.. Ellers ser både bjarne og klørne hans helt fine ut!
Gammel 13-02-2009, 17:08   #3
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 28
Meldinger: 1,489
Standard

Takker for svar kanibal Ble mye mer trygg på at han faktisk er en vanlig skjeggagam nå! Har kontaktet forrige eier via PM på repti for å undersøke om han visste hvem forrige eieren var, men har ikke fått noe svar enda. Dog er det ikke noe hast, men skulle likt å vite litt om fortiden hans og hvor han kommer fra! Alltid spennende å vite slikt synes jeg.. Men spørs om han ikke er dyrebutikk kjøpt, men vi får se hva forrige eier sier.
Freddy90 er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nytt tema på skolen, trenge r modeller med "guts" Chibi Fotoforum 4 05-11-2008 18:28
"Madeira-øya der de dyrker orkidè'er som om det skulle vært marihuana" bendick2112 Reisebrev 12 24-04-2008 13:54
Kommentarer til "VIETNAMESISK PINNE, Medauroidea Extradentata " szorza Kommentarer til faktaarkene 0 16-04-2008 19:47
Markedsføre reptilsaken - splittet fra "Krokodille stjålet fra Akvariet i Bergen" NFredrik Media 32 06-04-2008 15:17
Cyriopagopus sp. "Blue" = Lampropelma violaceopes Abraham, 1924 _Nagash_ Taranteller 0 09-03-2008 10:18

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:32.